top of page

On-line výuka na ostro

Nevím, jak pro vás, ale pro nás je to tentokrát trochu jiné. Možná je to tím, že obě trčíme v Covidové karanténně, takže víc vnímáme, co se děje s našimi dětmi doma při online výuce, možná to je tím, že už to opravdu začíná být JINÉ. Na čem jsme se shodli je, že tento třetí běh online výuky vnímáme a zažíváme, jakoby nám opravdu došlo, že tohle ještě potrvá faaakt DLOUHO.


HRDÝ RODIČ – DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE NEJSOU PROBLÉM

Můj první syn jako technickou vymoženost sledoval okolo 3 let videa z dopravy na youtube. Nevinně si vybíral vlaky, tramvaje…poznával písmenka na klávesnici…s naprostou bezstarostností jsme si užívali toho, jak se díky práci s počítačem rozvíjí. Můj druhý syn prožil tento věk v příchodu tabletů, dotykových displejů…první tablet v životě jsem viděla před cca 10 lety právě u Míši Köszegi z Divočiny a doteď si pamatuji, jak jsme obě nadšeně po večerech na pokoji během psychoterapeutického výcviku ťukaly do obrazovky, které se vlnila v simulaci vodní hladiny s oblázky. Tehdy mi to přišlo jako zázrak😊. Pak nám do školky, kterou jsem založila, zapůjčili 6 ajfounů. Mohli jsme s nimi experimentovat a hledat způsoby, jak zapojit dotykovou technologii do předškolního vzdělávání. To byly synovy 2 roky. A já měla díky tomu možnost vidět závislostní chování rovnou u celé skupiny malých dětí. Naštěstí mi to rychle došlo a Ajfouny skončily brzy v šuplíku. Začalo mi docházet, že tohle je velmi ostrá břitva. A tak jsme to vzali strukturovaně a důsledně. To cut a long story short, teď je klukům 14 a 10. Mají stále limit 30 minut na den (říkají tomu „moje půlhodinka“) a než začnou cokoliv s displejákama dělat, mají splněny své povinnosti a za sebou nějakou pohybovou aktivitu. Oni jsou fakt zlatí, takže většinou vše dodrží a vždycky jsem byla hrdá na to, že digitální závislost u nich vůůůbec neřeším.


TEĎ SEDÍ U NOTEBOOKU MINIMÁLNĚ 4 HODINY DENNĚ!!!

Oba kluci chodí do soukromých škol a od září jsem byla nadšená z toho, jak mají jejich učitelé online výuku zmáknutou. Umí plynule přepínat mezi offline a online způsobem práce a přitom stále zachovávají principy přístupu, na kterém jsou založené. Děti si samy vybírají semináře a ukázky na rozličná témata, stále se setkávají na pravidelném ranním kruhu, organizují diskuze na rozličná témata…chlácholilo mne, že ty finance, které do škol dáváme, jsou zde opravdu vidět. Jenže od pondělka, jakoby mi spadly nějaké růžové brýle. Ano, výše zmíněné tam stále je. Ale mne došlo, že přes veškerá má předsevzetí odpovědné digi-výchovy, sedí moji kluci u počítače v týdnu min. 4 - 6 hodin denně a to tam nemají „svou půlhodinku“. Program mají nabytý, ale stále jen sedí a čučí do obrazovky. Někde uvnitř se mi to přeplo a opravdu mi došlo, že takhle to bude ještě DLOUHO. A že to potřebujeme vyvážit.


METODA RORA – RODINNÁ RADA😊

Včera kluci měli hotovo již v 10:00, hurá!. A tak jsme se rovnou pustili do diskuze. Ptala jsem se jich např. na to, jaký je poměr úkolů a aktivit do školy, které mohou plnit mimo počítačovou obrazovku. A v tuto chvíli je jich opravdu minimum. Odhadem je poměr 85 pro displej a 15 pro papír tužka. Také jsem se jich ptala, kde je hudebka, výtvarka či tělocvik. První dvě výchovy se ještě dají vystopovat, ale tělocvik ten je evidentně zrušen. Což v porovnání s nezdravým způsobem současného média pro vzdělávání je při nejmenším škoda. Dospěli jsme tedy ke 3 způsobům, jak tuto situaci řešit.


NAŠE DĚTI MAJÍ VÝHODU, ŽE KURZ PŘEŽITÍ VE ŠKOLE ZAŽÍVAJÍ A TVOŘÍ S NÁMI

Kluci už jsou zvyklí, díky našemu nadšení z kurzu přežití ve škole, že jsou takoví … no … ehm … řekněme … pokusní lemuři.


ŘEŠENÍ 1

Znovu si tedy vytvořili týdenní rozvrh…plán, který nevím, jak u vás ve školách, ale u nich se v každé vlně zavření škol trochu mění. Tentokrát si do svého týdenního plánu zapsali každý den pohybovou aktivitu, kterou sedavý způsob dopoledne alespoň trochu vyváží. A to ideálně venku. Výsledek byl skvělý. Starší syn byl poprvé sám ten den 160 minut na běžkách. A ten mladší asi hodinu venku piloval dřevo na nový projekt venkovní ARMY tělocvičny. Dobrá, uvidíme, jak dlouho to vydrží.

ŘEŠENÍ 2

S návrhem přišli kluci sami, tak jsem měla radost. Poté, co jim skončí online výuka a zbydou jim ještě nějaké úkoly…tak se zamyslí nad tím, které se dají dělat venku nebo v pohybu, aby sfoukli dvě mouchy jednou ranou. Rádi poslouchají audioknihy, tak i to mohou dělat na procházkách. Super, zatím jsem je to neviděla zapojit, ale pravda, rozhovor proběhl teprve včera😊.


ŘEŠENÍ 3

Přiznávám, tohle řešení přišlo na náš popud, ale sami řekli, že se ho první chopí právě oni. Tedy respektive starší syn sám. Zkusí tento podnět přinést přímo lidem, kteří to mohou ovlivnit – tj. učitelům.


ZPĚTNÁ VAZBA UČITELŮM – VÍM, ŽE JSME JEN ONLINE, ALE ŠLO BY TO JEŠTĚ JINAK?

Bavili jsme se totiž o tom, že jejich učitelé a to hlavně na druhém stupni, možná nevidí, jak to reálně vypadá doma a co online výuka znamená – tedy, že v současné chvíli děti pracují s intenzitou programátorů na částečný úvazek. Se svou snahou a houževnatostí předat dětem to nejvíc co mohou, se snaží právě o toto skrz ten jediný kanál, který nyní mají, tedy ONLINE.

Hodně bych jako rodič ocenila, kdyby učitelé v rámci online výuky hledaly způsoby, jak plnit úkoly akčně mimo obrazovku počítače. Výstupem pak mohou být např. fotografie, videa, audio nahrávky, pozorování v přírodě, rozhovory s rodiči/sourozenci….cokoliv, co dítě zvedne ze židle (v tom lepším případě), z postele (v tom běžném případě).

Jsem vděčná za kvalitu, kterou konkrétně naše dvě školy dětem přináší a hodně učitelům fandím, mají to nyní opravdu náročné. Vím, že řada z nich je nyní frustrovaná, unavená a na hraně vyhoření…takže si nejsem jistá, zda je v jejich možnostech přistoupit k řešení situace ještě kreativně. Vlastně super, že u nás se tohoto řešení chytil první právě syn😊. Jsem hodně zvědavá, s čím přijde a určitě to tu nasdílím.


NEBOJTE SE DIVOČINY😊

S tímto konceptem, tedy ONLINE A VEN, pracujeme v kurzu přežití ve škole již od samého začátku. I proto je náš web plný fotek z exteriéru. Během každé ko-učovací hodiny se průvodce/ranger baví se svým dětským klientem právě i o tom, co rád dělá venku a plánují jeho týden i s ohledem na pohybové aktivity. Dokonce si spolu zacvičí i během samotné ko-učovací hodiny. I když je naše médium také online, tak naši dětští klienti již během své hodiny….např. tančili tanec soví moudrosti, lítali na divokém mustangovi či chytali imaginární kokosy….i takhle to jde. Budeme moc rádi, když nasdílíte, jak to vypadá u vás doma a jak vyvažujete pohyb a pobyt venku při online výuce ať už vašich vlastních dětí nebo těch, které učíte (takže taky vlastních😊)



181 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page